تبلیغات
بزرگترین وبلاگ هوانوردی ایران - اف ۱۴ های ایرانی
اف ۱۴ های ایرانی | جنگنده ها ,

هواپیمای اف-14 یكی از پیشرفته ترین هواپیماهای دوران خود است. به طوری كه در آن زمان به آن كامپیوتر پرنده می گفتند.
در اواخر دهه 1960و اوایل دهه 1970 یك مناقصه توسط نیروی دریایی امریكا برای ساخت یك هواپیمای ناونشین انجام شد و طی آن شركت امریكایی گرومن(كه دچار بحران مالی بود)، برنده این مناقصه شد.
این شركت نام پروژه خود را اف-14 قرار داد.
این شركت ابتدا هزینه ساخت این هواپیما را در ابتدا حدود 7 میلیون دلار برآورد كرد، اما تنها باساختن چندین فروند از آن به علت با بودن هزینه ساخت شركت گرومن را در آستانه ورشكستگی قرار داد.
به علت طولانی شدن مدت تحویل این هواپیما به نیروی دریایی، نیروی دریایی نیز به این پروژه كم اطمینان شد.
در این هنگام گرومن با جلب نظر شاه ایران، توانست او را متقاعد به سرمایه گذاری در این پروژه و خرید این هواپیماها كند.
دولت وقت امریكا نیز موافقت كرده و مشكلات پیش روی ایران را برای خرید از بین برد.
بدین صورت دولت ایران سفارش ساخت و خرید بیش از80 فروند از این هواپیما را با مبلغ 2 میلیارد دلار با شركت گرومن امضا كرد.
تاسال 1978 حدود 79 فروند به ایران تحویل داده شد.
چند فروند باقی مانده به دلیل اوضاع نامناسب داخلی ایران(همزمان با انقلاب اسلامی ایران) هرگز تحویل داده نشد.
اخلاق(خصوصیات)
از مهمترین خصوصیات تامكت، سیستم هدف گیری آن است كه قادر است، همزمان روی 14 هدف تا فاصله320 مایلی قفل كرده و همزمان 6 تااز آنها را باموشك مورد حمله قرار دهد.
از دیگر امكانات این هواپیما می توان از سیستم جنگ الكترونیك، پوشش پوشالمینیومی، شعله نما را نام برد.
این جنگنده قادر به حمل موشك های هوا به هوا است، كه عبارتند از:
6 AIM-7 Sparrows
4 AIM-9 Sidewinder
6 AIM-54 Phoenix
و از موشك های هوا به زمین می توان:
MK-82 (500 lbs.)
4 MK-83 (1,000 lbs.)
4 MK-84 (2,000 lbs.)
MK-20 cluster bomb
4 GBU-10 LGB
GBU-12 MK-82 LGB
4 GBU-16 MK-83 LGB
4 GBU-24 MK-84 LGB
نام برد. همچنین این هوا پیما دارای یك مسلسل MK-61A1 Vulcan 20mm است.
كارایی
نوع كارایی: جنگنده- بمب افكن
تعداد موتور:2 تا TF30-P-41A توربوفن پرات اند ویتنی
وزن(خالی): 18950 كیلو گرم
حداكثر وزن: 32800 كیلو گرم
حداكثر سرعت: 2.3 ماخ (هر ماخ= 300 متر بر ثانیه)
حداكثر ارتفاع پروازی: بیش تر از 56000 فوت
حداكثر برد: 915 مایل
ابعاد:طول 18.6 متر، عرض 19 متر حداكثر و 11.4 متر حداقل، ارتفاع 4.8 متر
تعداد خدمه پروازی:2 نفر

اف 14 های ایرانی، رزمایش ضربت ذوالفقار ارتش ایران

بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

اولین و تنها كشوری كه اف - ۱۴ دریافت كرد ایران بود. میگ ـ۲۵ های شوروی كه فاكس بت نامیده می شدند به كرات حریم هوایی ایران را نقض می  كردند و ایران هیچ راهی برای مقابله با این هواپیمای مافوق صوت و سریع نداشت. با این وجود خلبانان ایرانی تمامی هواپیماهای موجود را آزمایش می كردند تا ببینند كه آیا با آنها می توانند با میگ  ـ ۲۵ های شوروی مقابله كنند یا نه. در نهایت همه آنها هواپیماهای اف - ۱۴ تام كت و اف ۱۵ ایگل را پیشنهاد دادند تنها هواپیماهایی كه می توانستند با میگ ـ  ۲۵ به مقابله بپردازند. در آگوست ۱۹۷۳ ارتش ایران تصمیم به خرید هواپیمای اف ـ ۱۴ گرفت. اما دلیل دیگر اصرار خرید این هواپیما نیروی هوایی عراق بود. آنها از سال ۱۹۷۰ با رایزنی با مسئولان فرانسه درصدد خرید میراژ  اف ـ ۱ بودند و همین نیاز ایران به یك هواپیما كه برتری آنها را حفظ كند بیشتر می كرد. قرارداد اولیه در ژانویه شامل ۳۰ فروند می شد اما در ژوئن سفارش خرید ۵۰ فروند دیگر هم داده شد. اما در آن زمان شركت گرومن كه سازنده این هواپیما بود یك وام ۲۰۰ میلیون دلاری از سوی ارتش آمریكا را از دست داده بود و ادامه ساخت اف ـ۱۴ برای آنان غیرممكن بود اما بانك ملی ایران برای جبران این خسارت ۱۷۵ میلیون دلار به گرومن وام داد تا این پروژه ادامه یابد و گرومن بتواند به ساخت اف ـ ۱۴ ادامه دهد.

پایگاه هوایی تاکتیکال شیراز، اسکادران اف 14 های ایرانی عکس از گوگل ارث

اف ـ۱۴ های ایران همانند تام كت های نیروی دریایی آمریكا بودند و فقط چند سیستم آیونیك از آنها حذف شده بود. پایگاه های ما در این هواپیماها یكی در اصفهان و دیگری در شیراز (پایگاه جنگنده های تاكتیكال شیراز) انتخاب شدند. در ماه می ۱۹۷۴ اولین گروه از نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی سابق ایران برای آموزش خلبانی اف ـ۱۴ به آمریكا رسیدند این افراد همگی از خلبانان پیشكسوت اف ـ۱۴ بودند. در ژانویه سال ۱۹۷۶ دو فروند از این هواپیماها تحویل ایران شدند. در آن زمان هنوز میگ -۲۵ های شوروی حریم هوایی ایران را نقض می كردند، در آگوست ۱۹۷۷ خلبانان نیروی هوایی ایران یك هواپیمای بی كیوام ـ۳۴ ای را در ارتفاع ۵۰ هزار پایی توسط یك موشك فینیكس سرنگون كردند و همین یك آزمایش مسئولان شوروی را مجبور به قطع پروازهای میگ ۲۵ بر روی ایران كرد. همچنین از ۷۱۴ موشك ای آی ام ـ ۵۴ ای فینیكس كه سفارش داده شده بود ۲۸۴ فروند تحویل گرفته شد. با پایان یافتن دهه ۱۹۷۰ تمام سفارش ها از قبیل ۴۰۰ ای آی ام ـ۵۴ ای فینیكس از سوی دولت ایران لغو شد. نحوه عملكرد اف ـ۱۴ های ایران در طول جنگ بسیار افسانه ای است. برخی از آمار چهار در برابر یك (یعنی به ازای سقوط هر اف ـ ،۱۴ چهار فروند توسط این هواپیما سرنگون شده است) این هواپیما سخن می گویند. برخی می گویند به دلیل عدم وجود پشتیبانی قوی، از این هواپیماها چندان استفاده نمی شده است. برخی می گویند به دلیل وجود رادار بسیار پیشرفته از این هواپیما در نقش چیزی مانند آواكس استفاده می شده است. به هرحال هرچه كه بوده همه می دانند كه فرماندهان ارشد نیروی هوایی عراق به خلبانان خود دستور داده بودند كه در صورت شناسایی یك اف ـ۱۴ در منطقه پروازی باید سریعاً از آن جا دور می شدند. در طول جنگ همیشه حضور اف ـ۱۴ در منطقه باعث دوركردن هواپیماهای مهاجم عراقی می شده است. در طول جنگ تنها دو گزارش از تلفات اف ـ۱۴ مخابره شده است. بیشترین روش از بین بردن هواپیماهای مهاجم توسط اف ـ۱۴ هم استفاده از موشك فینیكس بوده است. در طول جنگ اف ـ ۱۴ انواع هواپیماهای عراقی نظیر میراژ اف ـ ،۱ سوخو ـ ،۲۲ میگ ـ ،۲۱ میگ ـ ۲۳ و میگ ـ ۲۵ را شكار كرده است. ایران در سال ۱۹۸۵ توانست بسیاری از نظریات غربی ها را كه ایران قادر به استفاده از چند اف ـ۱۴ به صورت همزمان نبود را باطل كند. در ۱۱ فوریه ۱۹۸۵ طی یك رژه هوایی ۲۵ فروند اف ـ۱۴ به صورت همزمان از آسمان تهران گذشتند كه این واقعه تمام دنیا را شوكه كرد و آن جا بود كه جهانیان به توانایی ها و قابلیت های ایران پی بردند. در حال حاضر گفته می شود تعداد ۶۰ فروند اف ـ ۱۴ مورد استفاده ایران قرار می گیرد كه قطعات این هواپیماها به طرق مختلف تامین می شود. به هرحال رادار ای/ ان ای دبلیوجی۹ این هواپیما فعال است و اف - ۱۴ های ایران می توانند موشك های ام آی ـ۹ سایدوایندر و ای ای ام ـ۷ اسپاروو را شلیك كنند. بیشتر اف ـ ۱۴ های ایران با دو موشك سایدوایندر و چهار اسپاروو پرواز می كنند. پس از پایان جنگ تحمیلی، ایران پروژه های موفقیت آمیزی را انجام داده است كه از آنها می توان افزایش برد رادار ای دبلیوجی ـ۹ و استفاده از آرـ۷۳ ای ای ام و چندین موشك هوا به زمین دیگر در هواپیما نام برد. همچنین ایران به سختی بر روی پروژه ساخت موشك فینیكس در داخل كشور كار می كند.

اف 14 در کنار یک فانتوم (اف4)، پایگاه هوایی بوشهر، به رنگ آمیزی زیبای این جنگنده ها توجه فرمایید

بازگشت به خانه... با افتخار، باصلابت،قدرتمند، رزمایش ضربت ذوالفقار ارتش ایران

لوگوی رزمایش ضربت ذوالفقار ارتش ایران


نوشته شده توسط امیر در سه شنبه 23 مرداد 1386 و ساعت 05:08 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ بزرگ ترین وبلاگ هوا نوردی+ یک فروشگاه اینترنتی خوب www.zeytounshop.com+ سپاسگذاری از بزرگان ارتش ایران+ پایان رزمایش میلاد نور ولایت+ پایگاه هوایی دزفول+ مرحله دوم رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران+ شلیك موشك پیشرفته هوا به هوا با برد 40 كیلومتر + پایان طراحی و ساخت جنگنده رادار گریز نیروی هوایی ارتش ایران+ راه اندازی سایت ارتش ایران+ سقوط یک فروند هواپیمای اف ۷+ دادن هزینه ی طرح های ارسالی به جشنواره ی خوارزمی و مشکلات پیش و رو و بی توجهی مسوولان+ خلیج پارس؛ نامی به بلندای تاریخ Persian gulf a name with as long as history+ چگونگی داوری این طرح+ نتایج جشنواره خوارزمی+ ترفند های بدون سرنشین ها

صفحات:
 
 

 © 2007 THE BIGEST PERSIAN AVIATION WEBLOG

WWW.HAVAFAZA.PERSIANGIG.COM & WWW.DRH-UAV.MIHANBLOG.COM