تبلیغات
بزرگترین وبلاگ هوانوردی ایران - هواپیما چگونه دور می زند؟
هواپیما چگونه دور می زند؟ | آموزشی ,

با سلام

دوستان محترم به بنده ایمیل می زدند و خواستار توضیح این بودند که یک هواپیما چگونه دور می زند و تغییر مسیر می دهد؟

بهتر است  ابتدا به این دسته از دوستان پیشنهاد کنم برای درک بهتر این موضوع، نگاهی هر چنگ گذرا بر مطلب نیروهای وارد بر هواپیمای همین وبلاگ بیاندازند.

هواپیما سطوحی دارد به نام سطوح کنترلی که همانگونه که از نام آنها پیداست وظیفه کنترل

بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

هواپیما را در هوا بر عهده دارند. دقیقاٌ مانند چرخ های جلویی ماشین. اما از آنجا که دور زدن و تغییر مسیر هواپیما امری پیچیده تر است، مجموعه ای از سطوح کنترلی با هماهنگی یکدیگر و در واقع با تصمیم خلبان یا خلبان خودکار این وظیفه را انجام می دهند.

مطابق شکل زیر، یک هواپیما دارای سه محور اساسی است، محور طولی که از دماغه تا دم کشیده شده است، محور عرضی که از یک چهارم جلویی بال ها کشیده شده است، (دقیقاٌ جایی که بیشترین نیروی برا توسط بال تولید می شود) و محور عمودی که از آن دو محور دیگر کم اهمیت تر است.

هواپیما حول این محور ها می تواند دوران یا پیچش داشته باشد.

سطوح کنترلی اصلی

مطابق عکس : سطوح الران ها، الویتور، رادر از مهمترین سطوح هستند که در همه ی هواپیما ها به نوعی وجود دارند.

الران ها هواپیما را حول محور طولی، الویتور حول محور عرضی، و رادر حول محور عمودی می چرخانند. بدین صورت که سطوح هواپیمای ما در حالت خنثی تاثیری در پرواز نداشته ولی با ارسال دستور که همان فرمان خلبان باشد، فرامین (در اصل فرمان ها) عمل کرده و با قسمت ثابت خود زاویه پیدا می کنند و با برا و پسا و نیروی تکیه تولید شده، مسیر هواپیما را منحرف می کنند.

قسمت  دیگر به نام اسپویلر که در تصویر مشاهده می شود، وظیفه کم کردن نیروی برا تولید شده توسط بال ها را دارد و دقیقاٌ مانند فلپ ها عمل می کنند، یعنی فلپ ها دقیقاٌ نقطه ی عکس اسپویلر هستند و نیروی برا بیشتری به ویژه در هنگام فرود و برخاست ایجاد می کنند.

با کمی قوه ی تخیل و اندیشه به راحتی متوجه منظور ما می شوید.

محور ها و فرامین هواپیمای اف 4 فانتوم

 


نوشته شده توسط امیر در سه شنبه 30 مرداد 1386 و ساعت 03:08 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ بزرگ ترین وبلاگ هوا نوردی+ یک فروشگاه اینترنتی خوب www.zeytounshop.com+ سپاسگذاری از بزرگان ارتش ایران+ پایان رزمایش میلاد نور ولایت+ پایگاه هوایی دزفول+ مرحله دوم رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران+ شلیك موشك پیشرفته هوا به هوا با برد 40 كیلومتر + پایان طراحی و ساخت جنگنده رادار گریز نیروی هوایی ارتش ایران+ راه اندازی سایت ارتش ایران+ سقوط یک فروند هواپیمای اف ۷+ دادن هزینه ی طرح های ارسالی به جشنواره ی خوارزمی و مشکلات پیش و رو و بی توجهی مسوولان+ خلیج پارس؛ نامی به بلندای تاریخ Persian gulf a name with as long as history+ چگونگی داوری این طرح+ نتایج جشنواره خوارزمی+ ترفند های بدون سرنشین ها

صفحات:
 
 

 © 2007 THE BIGEST PERSIAN AVIATION WEBLOG

WWW.HAVAFAZA.PERSIANGIG.COM & WWW.DRH-UAV.MIHANBLOG.COM