تبلیغات
بزرگترین وبلاگ هوانوردی ایران - نیروهای وارد بر هواپیما
نیروهای وارد بر هواپیما | آموزشی ,

برای آن دسته از عزیزانی که علاقه مند به هواپیما و طراحی آن هستند ولی متاسفانه به دلایل معمول که همان کمبود منابع اطلاعاتی باشد، پیشرفتی در زمینه مورد علاقه خود نکرده اند توضیح می دهم.

هواپیما ها بسته به کاربردی که دارند طراحی و ساخته می شوند، اما در همه ی آنها یک سری سطوح وجود دارد که موجب تغییر مسیر هواپیما در می شوند، که به آن سطوح کنترلی می گوید.

سطوح کنترلی به جز الران ها (در ادامه توضیح خواهیم داد) اغلب در مجموعه ی دم قراردارند، گاهی سطوح دیگری در جاهای دیگر به ویژه دماغه ی هواپیما مانند بالچه های سبک کننده یا ترمز هوایی نیز نصب می شوند. بنابراین ما با مجموعه ای سطوح طرف هستیم که هواپیما را منحرف می کنند.

در این بین لازم است تا بدانیم که چه نیروهایی بر هواپیما وارد می شوند . که مهم ترین این نیروها مطابق شکل زیر عبارت اند از:

نیروی پیشرانه (Trust) : نیرویی ست که توسط موتور تولید می شود  و همان نیروی جلوبرنده ی هواپیما می باشد. به جریان هوا سرعت سرعت و حرکت می دهد تا  هوا با سطوح کنترلی و بال ها تماس پیدا کند.

نیروی برا(Lift) : نیرویی ست که نیروی برا یا بالا برنده را تولید می کند، این نیرو که بخش اعظم آن توسط بال ایجاد می شود، باید مساوی یا بیشتر از نیروی وزن هواپیما باشد.البته باید توجه داشت که در هواپیماهای با طراحی نوین، بال و بدنه از یکدیگر تفکیک نمی شوند یعنی گاهی بال نقش بدنه و گاهی بدنه نقش بال را ایفا می کند.

نیروی پسا(Drag) : نیرویی ست که توسط طراحی بد و غیر آیرودینامیک بودن اجزا تولید می شود. یعنی جریانی غیر یکنواخت پس از سطوح کنترلی یا اجزا که به موجب تولید آناز سرعت هواپیما کاسته می شود. دقیقاٌ ترمز هوایی از همین تئوری یعنی پسا برای کاهش سرعت هواپیما استفاده می کند.

نیروی وزن(Weiht) :که توسط وزن و گرانش زمین ایجاد می شود و یکی از مهمترین نیرو هاست که در زمان طراحی باید به اون توجه شود و آن را پیشبینی کرد. در ضمن باید توجه کنیم که بیشتر نیروی وزن از کجای هواپیما تولید می شود. در واقع باید تمام نیروی وزن از مرکز ثقل باشد.(در مورد مرکز ثقل به مطالب پیشین یا در همین صفحه مراجعه کنید) در غیر این صورت هواپیما سریعاٌ و در همان ابتدای کار که در باند پرواز باشد منحرف می شود.

خب تا حالا که بهترین و مهمترین قانون ها را یاد گرفتیم، اکنون را بطه ها را مرور می کنیم:

نیروی وزن و درگ  با نیروی پیشرانه را بطه معکوس دارد، یعنی هرچه وزن و درگ بیشتر باشند، سرعت هواپیما کمتر خواهد بود.

در حالت خنثی همه ی نیر ها با هم برابرند، یهنی یک هواپیمای2000 تنی را می توانیم با دست بلند کنیم و تا هر ارتفاعی که دستمان می رسد آن را قرار دهیم، چون هواپیما وزن ندارد و در واقع وزن آن با نیروی برا خنثی شده است. در ضمن ار کمی هواپیما را حل دهیم با همان سرعت ثابت حرکت می کند، چون پسا با پیشرانه قبلی خنثی شده است.

نیروهای وارد بر یک هواپیما


نوشته شده توسط امیر در دوشنبه 29 مرداد 1386 و ساعت 03:08 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ بزرگ ترین وبلاگ هوا نوردی+ یک فروشگاه اینترنتی خوب www.zeytounshop.com+ سپاسگذاری از بزرگان ارتش ایران+ پایان رزمایش میلاد نور ولایت+ پایگاه هوایی دزفول+ مرحله دوم رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران+ شلیك موشك پیشرفته هوا به هوا با برد 40 كیلومتر + پایان طراحی و ساخت جنگنده رادار گریز نیروی هوایی ارتش ایران+ راه اندازی سایت ارتش ایران+ سقوط یک فروند هواپیمای اف ۷+ دادن هزینه ی طرح های ارسالی به جشنواره ی خوارزمی و مشکلات پیش و رو و بی توجهی مسوولان+ خلیج پارس؛ نامی به بلندای تاریخ Persian gulf a name with as long as history+ چگونگی داوری این طرح+ نتایج جشنواره خوارزمی+ ترفند های بدون سرنشین ها

صفحات:
 
 

 © 2007 THE BIGEST PERSIAN AVIATION WEBLOG

WWW.HAVAFAZA.PERSIANGIG.COM & WWW.DRH-UAV.MIHANBLOG.COM